Sociala Medier- H&M, Zara m.fl
2009-03-02
Ja vad kan detta handla om nu då? Jag har ju tidigare skrivit att modekedjor borde blogga och vara mer aktiva inom de sociala medierna. Många stora kedjor har dessutom hemsidor i flash och är inte alls sökmotoroptimerade, så när man som konsument har sett ett plagg på någon annan och vill hitta den, finns den inte att hitta- om inte någon bloggat om den. Nu är det så att jag har fått höra att man inte får fotografera i butikerna tidigare, på b.la H&M och Zara och tänkt att det är löjligt! Men nu läste jag att en ganska så känd modebloggare som gör reportage för bl.a Metro, inte får ta kort på kläderna där. Eftersom det kan ses som företagsspionage.
Här har vi en tjej som har ca 8.500 st läsare per dag, hennes läsare vill ha tips om nyheter inom mode och trender men så vill inte modekedjorna ha gratis marknadsföring?
Varför vill inte H&M & Zara m.fl synas på nätet?
Dem har skapat flashiga sidor så att man inte kan hitta kläderna man är ute efter, de bloggar inte och de vill inte att vi bloggar om deras kläder. Var dras gränsen? Är det ok för dem att fota hemma? När är det inte spioneri? De kanske kan utforma en hörna där man kan fota i sådant fall? Att uppmuntra oss bloggare att skriva om dem är ett måste från deras sida enligt mitt tycke. Anledning till varför jag skriver detta är för att förrutom att jag är modeintresserad, kan bli upprörd över hur deras kommunikation är utåt. Vill de inte skapa relation till sina kunder, veta vad som är uppskattat och populärt? Ska bara personalen vara deras ansikte utåt? Dem som oftast är snäsiga och ger korta svar p.g.a. stressiga arbetsförhållanden, nej nu får ni ta och skärpa er och skapa en plan för sociala medier och hur ni kan arbeta för er och inte emot er. Nu känns det lite hårt mot modekedjorna, så därför tänker jag avsluta med två företag som gör bra ifrån sig: Lindex och Indiska! Finns det fler som uppmuntrar bloggare eller bloggar själva, så tipsa mig.
//Gaby
http://www.pepp.bloggy.se">min bloggy</a